گمرک بی تقصیر است

گمرک بی تقصیر است

حواله کد رهگیر برای ترخیص کالا از گمرک مشکلی است که این‌ روزها واردکنندگان مواد شیمیایی با آن مواجه اند.

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، برخی قوانین و بروکراسی های اداری در گمرک واردکنندگان در حوزه های مختلف از حمله واردکنندگان مواد شیمیایی را سردرگم کرده است.

گاهی این قوانین بر ترخیص‌ به موقع کالا اثر گذاشته و در نهایت مصرف کننده نهایی که تولیدکننده حوزه ای از صنعت مواد شیمیایی است را گرفتار می کند.
اما آن طور که پیداست سرنخ برخی از مشکلات در گمرک به بخش ها و سازمان های دیگر می رسد.

امروز بسیار از واردکنندگان مواد شیمیایی در زمینه دریافت حواله کد رهگیر از بانک مرکزی و ارائه آن به گمرک جهت ترخیص کالا با مشکل مواجه هستند.

امین تیمورتاش عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران با اشاره به مشکلاتی که امروز گریبان گیر واردات شده است، اظهار کرد: شاید تنها مشکل ما در مواجه با گمرک بحث حواله کد رهگیر است که مقصر آن هم سیستم گمرک نیست بلکه این مشکل به بانک مرکزی و قوانین آن‌ باز می گردد که به گمرک ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: درواقع این مانع به واسطه بانک‌ مرکزی در گمرک ایجاد شده است.
این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران تصریح کرد: پیش تر سیستم خرید و فروش با فروشنده ها آسان تر بود و می‌ توانستیم کالا را از گمرک ترخیص کنیم اما در حال حاضر تا پول حواله نشود کد رهگیر جهت ترخیص صادر نخواهد شد.
تیمورتاش با اشاره به اشکال چنین سیستمی، بیان کرد: ممکن است سیستم پرداخت از سوی فروشنده مدت دار باشد یعنی کالایی را امروز تحویل داده و ۴ ماه بعد پول آن را بگیریم درنتیجه مجبور هستیم هزینه کامل را برای دریافت کد رهگیر پرداخت کرده تا کالا ترخیص و به دست مشتری برسد. این موضوع شرکت های فعال در حوزه واردات را با مشکل نقدینگی همراه می‌کند.
این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان‌ تهران همچنین با اشاره به موضوع تخصیص ارز گفت: در این زمینه با توجه به تجربیات گذشته پیش از اقدام برای واردات ثبت سفارش را انجام می‌ دهیم تا در زمان واردات با مشکل همراه نشویم.
تیمورتاش افزود: درواقع برنامه ریزی پیش از واردات می‌تواند این مانع را برطرف کند.

وی در پایان با اشاره به انجمن واردکنندگان‌ مواد شیمیایی استان‌، عملکرد این انجمن را در پیگیری موضوعات و‌ تعامل با اعضا مثبت ارزیابی کرد.

انتهای پیام/



WhatsApp chat