تهسیل واردات در اولویت وزیر جدید صمت باشد

تهسیل واردات در اولویت وزیر جدید صمت باشد

ثبت سفارش، سابقه واردات و تخصیص ارز سه مشکل اصلی واردکنندگان مواد شیمیایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در دولت جدید به رفع این مشکلات توجه ویژه داشته باشد.

به گزارش انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، با روی کار آمدن دولت سیزدهم بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به تغییرات شرایط اقتصادی از جمله تسهیل واردات و صادرات امیدوار هستند.
حال با شروع جلسات رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت، بررسی برنامه وزرا می توان چشم انداز وضعیت اقتصادی در سال های پیش رو را متصور شد.
وزارت صنعت، معدن و تجات برای توسعه اقتصادی در حوزه های مختلف نیازمند تسهیل واردات و صادرات است که این مهم تنها با همکاری هرچه بیشتر با تیم اقتصادی و تیم دیپلماسی دولت محقق می شود.
اما در این میان نگاه تخصصی گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یعنی سید رضا فاطمی امین را می توان اتفاقی مثبت ارزیابی کرد که به تعامل و حمایت با بخش خصوصی اعتقاد راسخ دارد.
این نگاه حمایتی می تواند مشکلات عمده ای را با همراهی هرچه بیشتر بخش خصوصی و دولت از میان برداشته و توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.
خوشبختانه در بسیاری از حوزه ها صورت مسئله به روشنی قابل رویت است و تنها باید راهکارهای اجرایی در دستور کار قرار بگیرد.
میلاد رمضانی منش عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران با اشاره به اولویت های اصلی وزرات صمت در دولت سیزدهم برای بخش واردات، بیان کرد: ثبت سفارش، سابقه واردات و تخصیص ارز اصلی ترین گلوگاه های واردات مواد شیمیایی است که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید به آن توجه ویژه داشته باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر زمان بررسی پرونده های ثبت سفارش بسیار طولانی و یکی از مشکلات اصلی است. درواقع ۳۰ الی ۴۰ روز زمان برای بررسی پرونده ها صرف و سپس نزدیک ۲ ماه در انتظار تخصیص ارز هستیم. این در حالی است که در زمان یاد شده که حدود ۳ ماه است شاهد افزایش قیمت ها هستیم و این خود مشکلات دیگری را برای واردکننده به همراه دارد.
رمضانی منش تصریح کرد: در بحث سابقه واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجازه نمی دهد کالاهایی را که سابقا شرکتی آن را وارد نکرده امروز برای واردات ثبت سفارش کند. در این زمینه شرکت های قدیمی که سابقه واردات متنوعی دارند می توانند به راحتی اقدام به ثبت سفارش کنند اما شرکت های تازه تاسیس با مشکل همراه هستند.
به گفته این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا قیمت مواد شیمیایی ۲ تا ۳ برابر شده است وهمین موضوع در بحث تخصیص ارز با توجه به میانگین واردات در ۲ سال گذشته مسائلی را به همراه داشته، از سویی دیگر گاها پس از ثبت سفارش در گمرک با مشکل همراه می شویم که باید وزیرجدید صمت به تمامی این موارد توجه داشته و مشکلات را از میان بردارد.
وی همچنین در پایان تاکید کرد: متاسفانه بخشنامه واردات چند نوع کالا همچنان اجرایی نشده است. بهتر است انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/



WhatsApp chat