تخصیص خارج از نوبت ارز، مشکل اصلی واردکنندگان /واردکنندگان در انتظار نتیجه مذاکرات وین

تخصیص خارج از نوبت ارز، مشکل اصلی واردکنندگان /واردکنندگان در انتظار نتیجه مذاکرات وین

تخصیص ارز یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که واردکنندگان در بخش های مختلف با آن مواجه هستند. این در حالی است که رفع تحریم ها و افزایش صادرات می تواند در حل این مشکل اثر گذار باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران- نرخ ارز و موضوع تخصیص آن از سوی بانک مرکزی به واردکنندگان از مشکلاتی است که تمامی حوزه های اقتصادی با آن مواجه هستند.  عدم تخصیص به موقع ارز و ترخیص به موقع کالا از گمرک واردکنندگان را سردرگم کرده است.

اما در این میان بازار که چشم انتظار نتیجه اتفاقات سیاسی از جمله مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری بوده، دست از حرکت کشیده و با رکودی شدید همراه است.

در این باره پویان رضایی عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران بیان کرد: بدون شک در شرایط فعلی مهمترین دغدغه برای ما دیگر فعالان حوزه واردات تخصیص ارز و روند به موقع ثبت سفارش است.

وی افزود: نباید تخصیص ارز محدود باشد، متاسفانه بارها دیده شده برای برخی تخصیص خارج از نوبت انجام می شود. تا زمانی که شاهد چنین موضوعاتی باشیم، رانت در بازار شکل گرفته و قیمت ها کاذب خواهد بود.

رضایی همچنین بیان کرد: اگر ۵ تاجر به طور هم زمان یک کالا را وارد بازار کنند، قیمت ها رقابتی و رانت موجود حذف خواهد شد.

وجود رانت در بازارهای مختلف از جمله بازار مواد شیمیایی وارداتی در نهایت منجر به تضعیف واردکننده و افزایش قدرت واسطه ها خواهد شد. این اتفاق در نهایت منجر به افزایش قیمت محصول یا در برخی موارد به کمبود مواد اولیه می شود.

اما در این میان با اجرای طرح واکسیناسیون در کشور های جهان می توان به افزایش قیمت نفت امیدوار بود. از سویی دیگر نتیجه مثبت از مذاکرات وین می تواند دروازه های جهانی را به روی ایران گشوده و صادرات نفت را آسان تر کند. در واقع رفع تحریم ها می تواند بازار نفت ایران را با تغییراتی همراه کند که بر صنایع پایین دستی آن نیز اثر گذار خواهد بود.

این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: بدون شک هر تغییری در بازار نفت بر حوزه فعالیت ما اثر گذار است. از سویی دیگر باید به این نکته اشاره داشت که  رفع تحریم ها بر صادارت اثر گذار بوده و باعث می شود ارز وارد کشور شود و به راحتی تخصیص های ارزی صورت بگیرد.

به گفته رضایی، رفع تحریم ها تاثیر بسزایی در ثابت ماندن نرخ ارز دارد و واردکننده و تولیدکننده می تواند برای فعالیت خود برنامه ریزی داشته باشد. متاسفانه امروز مبهم بودن آینده باعث شده تا واردکننده و مصرف کننده منتظر مانده تا نتایج اتفاقات سیاسی کشور و مذاکرات وین مشخص شود. درنتیجه بازار امروز در رکود شدیدی به سر می برد.

بدون شک رفع تحریم ها می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. به همین دلیل امروز بسیاری از بازار های اقتصادی در انتظار نتیجه مذاکرات وین هستند.

انتهای پیام/



WhatsApp chat