از مشکلات وزنی در گمرک تا عدم رفع تعهدات ارزی

از مشکلات وزنی در گمرک تا عدم رفع تعهدات ارزی

نبود زیرساخت های لازم در گمرک جمهوری اسلامی ایران مشکلاتی را برای واردکنندگان به همراه داشته که در برخی موارد این مشکلات منجر به عدم رفع تعهدات ارزی می شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران- گمرک را باید یکی از اصلی ترین گلوگاه های بخش واردات دانست.

حلقه ای که در پی ابلاغ برخی بخشنامه ها و همچنین بروکراسی های زمان بر، واردکنندگان را با مشکلات بسیاری همراه کرده و در بسیاری از موارد منجر به افزایش قیمت می شود.

اما در این میان برخی مشکلات سطحی و پیش پا افتاده در گمرک توانسته پرونده های مالی را برای واردکنندگان از جمله واردکنندگان مواد شیمیایی ایجاد کند.

واردکنندگان مواد شیمیایی پس از گزارش باسکول گمرک ارز نیمایی دریافت می کنند، به عنوان مثال ۵۰ هزار دلار ارز نیمایی دریافت کرده و در ازای آن ۲۰ تن کالا وارد می کنند. درنتیجه ظرف مدت ۶ ماه باید در بانک عامل رفعد تعهد کرده و برگ سبز و مجوز گمرک را به بانک ارائه دهد.

اما نکته مهم اختلاف وزنی است که از سوی گمرک در برگه ها یاد می شود. به عنوان مثال یک خطای وزنی حدود ۵۰ کیلو گرمی، می تواند روند کارهای بانکی را با مشکل همراه کند. درواقع بانک اعلام می کند که ارز نیمایی دریافت اما میزان واردات کمتر از عدد عنوان شده است به همین دلیل برگ سبز گمرک برای رفع تعهد ارز از سوی بانک پذیرش نمی شود.

البته مشکل تنها به این موضوع ختم نمی شود، بلکه دریافت مابه تفاوت با صرف زمان ۸ ماهه انجام می شود تا نرخ ارز در زمان واردات مشخص شود. این رد حالی است که در این زمان کالا وارد و در بازار عرضه شده اما رفع تعهد ارزی صورت نگرفته است.

متاسفانه چنین مشکلاتی به عدم وجود زیرساخت های لازم در گمرک باز می گردد. یعنی ممکن است تنها برای ۶۰ یورو از واردکننده رفع تعهد ارزی صورت نگیرد.

درنتیجه با توجه به شرایط ارزی کشور بیش از هر زمانی گمرک نیازمند تقویت زیرساخت های خود بوده تا واردکنندگان با مشکلاتی همچون موارد یاد شده همراه نشوند.

درحالی واردکنندگان مواد اولیه از جمله واردکنندگان مواد شیمیایی این روزها درگیر مشکلات موجود در گمرک و بانک مرکزی هستند که وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد: با کمک واردکنندگان مواد اولیه رشد ۸ درصدی صنعت در سال گذشته به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/



WhatsApp chat