۴ میلیون دانشجو و ۷۵ هزار استاد دانشگاه داریم اما رشد اقتصادی منفی است

۴ میلیون دانشجو و ۷۵ هزار استاد دانشگاه داریم اما رشد اقتصادی منفی است

پرهام رضایی روز شنبه ۲۰ دی ماه در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی امیرکبیر که در اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، اظهار کرد: طی یکسال گذشته جلسات متعددی در رابطه با برگزاری هرچه بهتر این جشنواره انجام شد و امروز به ایستگاه پایانی این جشنواره رسیده ایم.

به گزارش انجمن وارد کنندگان مواد شیمیایی استان تهران به نقل از ایسنا، وی افزود: بنا بود همایشی جامع و بزرگ را در قالب برگزاری جشنواره ملی امیرکبیر پیش ببریم، اما به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا، نتوانستیم این همایش را به صورت ملی و با دعوت از حضور مهمانان ملی داشته  برگزار کنیم ولی سال آینده به یقین مراسم با شکوه تری در این خصوص برگزار خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز ضمن قدردانی از همراهی و تعامل خوب جهاد دانشگاهی استان، بنیاد نخبگان البرز و دیگر مشارکت کنندگان در برگزاری این جشنواره ، با اشاره به اهمیت توجه به آمار مقالات علمی کشور گفت : طبق آمار موجود در سال گذشته حدود۶۰ هزار مقاله در ایران چاپ شده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۷۵ هزار عضو هیات علمی در ایران بیان کرد: طبق این آمار بالغ بر  ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم که از این تعداد یک میلیون نفر در تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند .

رضایی تاکید کرد:علی‌رغم وجود چنین آمار شاخصی در زمینه اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهی، متاسفانه رشد اقتصادی کشورمان منفی بوده است که این امر نیاز به عارضه یابی دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه صاحبان صنایع کشور به دنبال نیروی کار زبده هستند، عنوان کرد: اما واقعیت این است که از چهار میلیون دانشجویی ایرانی در سال گذشته، تنها درصد کمی جذب شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی دانشگاهی خود شده اند و این موضوع شامل فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری هم می شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه افزود: جشنواره امیرکبیر برای تشویق دانش آموختگان در زمینه هم راستا شدن با هدف ورود به حرفه منطبق بر تحصیلات دانشگاهی پایه ریزی و اجرایی شده است.

وی از خلاء موجود میان دانشگاه و صنعت به عنوان یک مشکل اساسی نام برد و افزود: هر چند این نواقص و کاستی ها در قیاس با ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته کمتر شده اما برای ادامه این مسیر به اعتمادسازی بیشتر میان دو بخش نیاز است.

رضایی با بیان اینکه  در دورانی به سر می بریم که نباید برای راه اندازی یک خط تولید صرفا به فناوری وارداتی اکتفا کنیم، اظهار کرد: چون در این صورت بعد از گذشت ۲۰ سال همچنان با همان تکنولوژی کار خواهیم کرد و نوآوری در فرایند تولید رخ نخواهد داد.

این مسئول ادامه داد: علم به سرعت در حال پیشرفت است و اگر این پیشرفت ها و دانش موجود در دانشگاهیان در واحدهای تولیدی به کار برده نشود، رشد اقتصادی کشور همچنان به سمت منفی شدن حرکت خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به نامگذاری سال های اخیر بر اساس فرامین مقام معظم رهبری و بر مبنای اقتصاد گفت: امسال نیز در این راستا سال “جهش تولید” نامگذاری شده و باید بررسی شود که چقدر تعامل صنعت و دانشگاه در نیل به تحقق این شعار موثر بوده و به رشد اقتصادی منجر شده است.

رضایی تاکید کرد: امید است به سمت و سویی پیش رویم که تمامی پایان نامه های دانشجویی کشور در صنعت کارایی داشته باشند و و از ظرفیت های آنها به خوبی استفاده شود.

گفتنی است جشنواره ملی امیرکبیر برای اولین بار با همکاری جهاد دانشگاهی البرز، اتاق بازرگانی البرز و بنیاد نخبگان البرز برگزار شد.



WhatsApp chat