پیشنهاد ۴ گانه برای حل بحران ارزی و تامین ارز واردکنندگان

پیشنهاد ۴ گانه برای حل بحران ارزی و تامین ارز واردکنندگان

تقویت خزانه ارزی می تواند به روند تخصیص ارز سرعت بخشیده و توان تولید داخلی را افزایش دهد اما تحقق این موضوع نیازمند اجرای برنامه های موثر و کارشناسی شده خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، تخصیص ارز اصلی ترین مشکلی است که واردکنندگان در یک سال اخیر آن هم به دلیل کمبود ارز در خزانه با آن مواجه بودند و همچنان گرفتار آن هستند.
این اتفاق توانسته بسیاری از واردکنندگان را از ادامه فعالیت منصرف کند زیرا نقدینگی کافی برای واردات در اختیار ندارند، اما در مقابل صنایع مرتبط با این حوزه نیز در پی کمبود مواد اولیه با مشکلات دیگری همراه شده و در نهایت محصول نهایی با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده می رسد.

درواقع حلقه های زنجیره به صورت دومینو وار با ضرر مواجه شده و زخمی دیگر بر جان اقتصاد وارد می شود.

البته فراموش نکنیم رفع تحریم ها و بازگشت امریکا به برجام منجر به برگشت پول های بلوکه شده ایران به کشور می شود که نقش مهمی در تقویت خزانه ارزی ایفا می کند. اما در صورت رفع تحریم ها همچنان صادرات ایران با سختی انجام می شود و کمبود ارز پابرجا خواهد بود. درنتیجه باید دید دولت سیزدهم که در چند روز آینده به صورت رسمی روی کار می آید چه برنامه ای برای تامین ارز واردکنندگان در نظر می گیرد.
در این زمینه احمد جانجان کارشناس اقتصادی، اظهار کرد: شاید اولین راهکار برای حل مشکلات ارزی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد، زیرا این تصمیم منجر به هدر رفت منابع ارزی می شود.
جانجان اضافه کرد: از سویی دیگر باید نظام تخصیص ارز مورد بازنگری قرار گرفته و تغییر کند.
وی افزود: ما ۸ سال شاهد تخصیص ارز بودیم اما نظارتی بر این سیستم وجود نداشت. بسیاری ارز دریافت کردند و در مقابل کالایی وارد کشور نشد. در نهایت این ارزها وارد بازار آزاد شد و توانست بحران ایجاد کند.
این کارشناس اقتصادی سومین اقدام برای حل این مشکل را دسته بندی کالاها دانست و گفت: باید کالاها از نظر نیاز کشور اولویت بندی شده تا کالاهای مورد نیاز وارد شوند. لزومی ندارد برخی کالاها با ارز آزاد وارد شده و در مقابل برخی واردکنندگان در انتظار تخصیص ارز باشند.
وی با اشاره به آخرین اقدام مهم برای حل بخران ارزی، اظهار کرد: در کنار موارد یاد شده اقدام مهم دیگر گسترش تعاملات بین المللی است. علاوه بر ارتباط با دنیا باید دیپلماسی بهتری به ویژه با کشورهای همسایه داشته باشیم. امروز عراق و افغانستان و حتی سوریه فرصت خوبی برای افزایش صادرات ایران و ارز آوری بیشتر هستند که استفاده از این فرصت ها منجر به تقویت خزانه ارزی خواهد شد.

انتهای پیام/



WhatsApp chat