وزارت صمت به دنبال ثبات در قوانین است

وزارت صمت به دنبال ثبات در قوانین است

ثبات در قوانین نقش مهمی در عملکرد مثبت تجاری کشور ایفا کرده و در کنار آن از ایجاد رانت جلوگیری خواهد کرد. وزارت صمت ثبات در قوانین را جزو برنامه های اصلی خود قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، عدم ثبات در قوانین از مهم ترین مشکلاتی است که واردکنندگان و همچنین صادرکنندگان را سردرگم کرده است.
درواقع واردکننده به دلیل تغییرات ناگهانی قوانین نمی‌تواند برنامه ریزی بلند مدت برای فعالیت اقتصادی خود داشته باشد.
در این میان‌نیز بسیاری از فعالن حوزه واردات مواد شیمیایی در ماه های گذشته به دلیل اختلافات قوانین میان گمرک و بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز و ترخیص کالای خود با مشکل همراه شده و این موضوع تاثیر مستصیم بر کاهش نقدینگی شرکت های فعال در این حوزه داشته است.
با توجه به شرایط تولید و توسعه اقتصادی در کشور ثبات در قوانین از ضرورت هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در دستور کار قرار دهد.
درواقع ثبات قوانین ضروری ترین اصل در تجارت بین الملل است که به شکل صادرات یا واردات انجام‌‌ می شود.
در این باره سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه تیتر شب بیان کرد:ایجاد شفافیت در فعالیت های تولید و توزیع در کنار توجه به بحث قاچاق و تقلب در کالاها، موجودی انبارها و تنظیم بازار را از طریق سامانه جامع تجارت از دیگر برنامه های وزارت صمت است و آن را در پیشگیری و برخورد به موقع موثر می دانیم.
وی ادامه داد: یکی از این پروژه ها وزارت صمت که تا پایان سال اجرایی خواهد شد سامانه قواعد و مجوز هاست و با اجرای این پروژه یک پنجره واحد خواهیم داشت، بسیاری از مجوزها بازنگری خواهند شد و بسیاری از مجوزها به جای اینکه پیشینی باشد پسینی خواهند شد و یک نظامی ایجاد خواهد شد که نه تنها ثبات در مقررات داشته باشد بلکه برای اعمال یک مقررات جدید کنترل شود که سایر مقررات آسیب نبیند.
نظارت وزارت صمت بر قوانین و‌مقررات و‌ تلاش بر ثبات آنها می‌ تواند علاوه بر رفع موانع منجر به تسریع تولید شود.
بسیاری از قوانین امروز ترخیص کالاها را به تعویق انداخته است که خود اثر عکس بر فعالیت واحدهای تولیدی دارد.
فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه واردات مواد شیمیای انتظار دارند در این‌ دوره وزیر صمت نگاهی تخصصی بر مسائل داشته و با استفاده از نظرات کارشناسی به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات باشد. در این میان انجمن وارد کنندگان مواد شیمیایی استان تهران نیز در تلاش است تا مشکلات اعضای خود را به گوش مسئولان رسانده و در یافتن راهکارهای کارشناسی در کنار وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.



WhatsApp chat