واکاوی تخصیص ارز به واردکنندگان مواد شیمیایی

واکاوی تخصیص ارز به واردکنندگان مواد شیمیایی

تخصیص نرخ ارز از مهمترین مسائلی است که واردکنندگان با آن مواجه هستند. درواقع عدم تخصیص به موقع ارز باعث شده تا قیمت نهایی مواد اولیه وارداتی افزایش یافته و در نهایت مصرف کننده نهایی متضرر شود.
به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران- نشست روز گذشته اعضای انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران به تخصیص ارز و پیش بینی روند این موضوع در ماه های آینده اختصاص داشت. روند تخصیص ارز آنقدر زمان بر شده است که گاها به افزایش قیمت مواد اولیه منجر می شود.

پرهام رضایی رییس انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، در این نشست بیان کرد: متاسفانه بحث تخصیص ارز امروز به اندازه ای پیچیده شده است که بانک مرکزی هم نمی داند باید با چه راهکاری این موضوع را حل کند. البته در حال حاضر اولویت صادرکنندگان هستند که در بخشنامه اخیر بانک مرکزی وضعیت برای آنها مشخص شده است. درواقع این بخشنامه در ۲ سال اخیر کامل ترین و جامع ترین بخشنامه برای بخش خصوصی بود که تکلیف را درباره ارز صادرکنندگان مشخص کرد.
وی ادامه داد: باتوجه به صدور این جلسه می توان به نتیجه گرفت که بانک مرکزی کمی به مسیر خود بازگشته است زیرا در سال گذشته وضعیت ارزی مناسبی را شاهد نبودیم اما در حال حاضر شرایط کمی بهتر شده زیرا فروش نفت مجدد افزایش یافته و پول آن به چرخه باز می گردد.
به گفته رضایی، بحث دیگری در این میان مطرح است که اگر بانک مرکزی نتواند ارز اختصاص دهد، ارزهای دیجیتال وارد بحث ثبت سفارش شود. البته در این باره باید قیمت و کارمزد مشخص شود.
رییس انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران همچنین افزود: هرچند وضعیت ارز کمی بهتر شده اما همچنان تخصیص ها نامنظم انجام می شود. انجمن در این راستا به دنبال حل مشکل واردکنندگان و تعامل هرچه بیشتر با بانک مرکزی است.

در ادامه این نشست جناب آقای محمود رضا روحی رئیس کمیته ارزی و عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران نیز افزود: نحوه تخصیص ارز به واحدها از سوی بانک مرکزی مشخص نیست. باید مشخص شود که برای این موضوع چقدر زمان لازم است. متاسفانه شاهد هستیم به برخی کالاهای غیرضروری ۱ روزه ارز تخصیص داده می شود و برخی دیگر باید در انتظار باشند.
وی تصریح کرد: البته نباید از تاثیر شیوع کرونا غافل بود اما باید این موضوع بررسی شود که ۲ ماه آینده اگر ارزی وارد سیستم مالی کشور شد تخصیص آن به چه صورت بوده و چه تاثیری بر قیمت ها خواهد داشت.

در این جلسه که با حضور دیگر اعضای انجمن برگزاری شد، فعالان حوزه واردات مواد شیمیایی نظرات خود را برای تعامل هرچه بیشتر انجمن با بانک مرکزی ارائه کردند.

انتهای پیام/



WhatsApp chat