واردکنندگان معطل سامانه جامع تجارت هستند

واردکنندگان معطل سامانه جامع تجارت هستند

نبود زیرساخت های لازم برای اجرای درست دولت الکترونیک امروز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. سامانه جامع تجارت ( ثبت سفارش) از سامانه هایی است که بسیاری از واردکنندگان ماه ها در انتظار تاییدیه از آن و در یافت ارز هستند.
به گزارش انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، سامانه ثبت سفارش با تاخیر در انجام امور مورد نیاز واردکنندگان در چند ماهه گذشته، یکی از موانع اصلی واردات مواد اولیه محسوب می شود.
این در حالی است که واحدهای تولیدی نیازمند مواد اولیه بوده کمبود آن علاوه بر کاهش عرضه می تواند قیمت ها را در بازار با نوسان مواجه کند.
درحالی سامانه ثبت سفارش تاییدیه ها را با تاخیر اعلام می کند که نوسانات ارزی نیز می تواند وارد کننده را با مشکل همراه کرده و بسیاری را از ادامه راه منصرف کند.
بهروز ملکی عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران با اشاره به مشکلات پیش روی واردکنندگان، اظهار کرد: متاسفانه ما زمان زیادی را صرف تاییدیه سامانه ثبت سفارش می کنیم. به عنوان مثال بنده خود از اواخر فرردین تا به امروز در انتظار دریافت ارز هستم در حالی که تمامی تعهدات لازم را ارائه کرده ام.
وی تصریح کرد: جالب است که امروز به ما اعلام می شود اطلاعات موارد وارداتی در سال های قبل کامل نیست در حالی که برگ سبز موارد گذشته دریافت و کالا از گمرک ترخیص شده است.
ملکی با اشاره به نوسانات ارزی، بیان کرد: متاسفانه نوسانات ارزی شرکت های واردکننده مواد شیمیایی را کم کار کرده است. این در حالی است که بروکراسی های پیچیده اداری نیز مشکلات را چند برابر کرده و به نوعی باید نگران آینده این صنعت بود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز هستند افرادی که با رانت و پرداخت مبالغ هنگفت، واردات خود را انجام داده و به راحتی تخصیص ارز برایشان انجام می شود اما افرادی همچون بنده که سال ها در این حوزه فعالیت داشتند باید به دلیل مشکلات این چنین فعالیت خود را کاهش دهند.
به گفته ملکی، حضور چنین افرادی در حوزه واردات بسیار زیاد شده است و این می تواند زنگ خطری برای فعالان قدیمی و با تجربه بخش واردات مواد شیمیایی باشد.
وی افزود: خوشبختانه مشکلات مربوط به بخش را در جلسات مختلف با اعضای انجمن مطرح کرده ایم و تا به امروز نیز اقدامات خوبی در حل آنها از سوی هیات رییسه صورت گرفته است.
متاسفانه تخصیص ارز و بروکراسی های پیچیده اداری امروز از مشکلاتی است که گریبان گیر فعالان بخش خصوصی به ویژه حوزه واردات شده است. ادامه این روند به گفته فعالان این بخش منجر به نابودی صنعت خواهد شد. هرچند احیای برجام و بازگشت پول های بلوکه شده ایران می تواند در افزایش ذخیره ارزی کشور اثر گذار باشد اما در صورتی که برجام احیا نشود دولت باید برای تامن ارز وارداتی چاره ای جدید پیدا کرده و گره از واردات باز کند.
انتهای پیام/



WhatsApp chat