نظرات سلیقه ای واردات را مختل کرده است

نظرات سلیقه ای واردات را مختل کرده است

در کنار بروکراسی های پیچیده اداری، نظرات سلیقه ای در سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها، واردکنندگان را سردرگم کرده است. این اتفاق در نهایت به رکود در تولید، افزایش قیمت ها و بیکاری منجر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، کاندیدای حاضر در این رقابت سیاسی از برنامه های اقتصادی خود برای رونق هرچه بیشتر تولید می گویند. این در حالی است که بروکراسی های اداری یکی از گلوگاه های اصلی برای توسعه اقتصاد و اشتغالزایی است، زیرا تولید را معطل کرده و سرمایه گذار را نسبت به حضور در بخش های واردات، صادرات و تولید دلسرد می کند.
درنتیجه توسعه زیرساخت های الکترونیک برای کاهش بروکراسی های اداری از مواردی است که باید در دستور کار دولت سیزدهم قرار بگیرد.
در این باره سید علی شرافتی عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، گفت: متاسفانه ما به عنوان واردکننده در حوزه مواد اولیه نزدیک به ۸۰درصد با بروکراسی های اداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی مواجه هستیم.
وی اظهار کرد: اصلی ترین دلیل برای پیچیده شدن بروکراسی های اداری، تغییر دائمی قوانین بدون اطلاع رسانی است.
شرافتی ادامه داد: جالب است بدانید در حوزه سقف واردات در سامانه جامع تجارت به دفعات مختلف عدد ثبت شرکت ما را بدون اطلاع تغییر داده اند.
این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران تصریح کرد: اما در این میان مشکل دیگری تحت عنوان تصمیمات سلیقه ای از سوی کارشناسان سازمان های وزارت صمت در استان ها مشاهده می شود که توانسته واردات را با مشکل همراه سازد. به عنوان مثال یک کالا در اراک تایید می گیرد اما همین واردات همین کالا در استان تهران به دلیل تولید داخل با مشکل همراه می شود. درواقع برخوردهای سلیقه ای واردات را مختل کرده است.
شرافتی با بیان اینکه چنین مواردی منجر به افزایش مراجعات حضوری می شود، افزود: متاسفانه در شرایط کرونا برای حل چنین مشکلاتی باید بارها به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها مراجعه کرد. از سویی دیگر چنین مشکلاتی قدرت برنامه ریزی را از واردکننده گرفته و در نهایت منجر به رکود در تولید می شود.
وی تصریح کرد: درست در زمانی که واردکنندگان با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند، شاهد شکل گیری بازار سیاه توسط واسطه ها خواهیم بود.
به گفته شرافتی، انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران باید برای حل چنین مشکلاتی اقدام کرده و صدای فعالان را به گوش مسئولان وزارت صمت برساند.
انتهای پیام/



WhatsApp chat