نرخ ارز سد راهی برای توسعه های صنعتی/ آینده تامین ارز برای واردکنندگان مبهم است

نرخ ارز سد راهی برای توسعه های صنعتی/ آینده تامین ارز برای واردکنندگان مبهم است

فعالان حوزه واردات امروز بدلیل وضع تحریم ها و نوسانات نرخ ارز با آینده ای مبهم مواجه بوده که تصمیم گیری را سخت کرده است.
به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، نرخ ارز و شرایط تحریم عامل بازدارنده ای برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است که در صورت عدم اقدام هوشیارانه ، می توان شاهد از بین رفتن بسیاری از واحدهای صنعتی بود.
درواقع آینده مبهم در بخش بازار ارز و مذاکرات هسته ای باعث شده تا تولیدکنندگان و واردکنندگان قدرتی برای برنامه ریزی بلند مدت نداشته باشند و همین موضوع می تواند زنگ خطر برای فعالیت واحدهای صنعتی باشد که سرمایه گذاری بسیاری برای احداث آنها صرف و تعدادی پرسنل مشغول بکار هستند.
این در حالی است که در ماه های گذشته واردکنندگان مواد اولیه از جمله واردکنندگان مواد شیمیایی در بحث تامین ارز با مشکلاتی همراه بودند و نوسانات موجود در این بخش توانسته واردات را تحت الشعاع قرار دهد.
هرچند سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در همان روزهای آغازین فعالیت خود در این وزارت خانه خبر از تکمیل سامانه توسعه تجارت برای حل مشکلاتی همچون ثبت سفارش داد اما در این میان نوسانات نرخ ارز می تواند واردات مواد اولیه و به دنبال آن قیمت تمام شده محصولات تولیدی را تحت تاثیر قرار دهد.
امروز بسیاری از بخش های اقتصادی در انتظار تصمیم سیاسی دولت برای ادامه روند مذاکرات هستند که بدون شک دستیابی به نتیجه مثبت در این میان می تواند بر حجم واردات و صادرات اثر گذار باشد. از سویی دیگر لغو تحریم ها می تواند شرایط نقل و انتقالات پولی بانکی را فراهم کرده و بخشی از هزینه واردات برای پرداخت ها را کاهش دهد.
اما روی دیگر این موضوع ادامه دار شدن تحریم ها حداقل تا پایان سال است که می تواند واکنش بازار ارز را افزایشی کند. با افزایش نرخ ارز بی تردید تامین نقدینگی برای واردات از سوی فعالان این حوزه دشوار خواهد شد.
با افزایش نرخ ارز و همچنین پابرجا بودن سیاست ارز ترجیحی، شرایط خزانه ارزی بانک مرکزی چندان تعریفی نخواهد داشت به همین دلیل شرایط پیش رو می تواند ثبت سفارشات را با مشکل همراه کند. از سویی دیگر بسیاری از شرکت ها فعال در حوزه واردات با توجه به نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی در تامین ارز مجبور به محدود کردن فعالیت خود شده اند.
آن چیزی که امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، بحث ثبات در نرخ ارز و رفع تحریم ها است. گمانه زنی ها برای ادامه دار شدن تحریم ها و رشد قیمت ارز پیش بینی آینده برای واردکنندگان را سخت کرده است و به نوعی آینده پیش روی آنها مبهم شده است.

انتهای پیام/



WhatsApp chat