لایحه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی

لایحه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی

به گزارش انجمن وارد کنندگان مواد شیمیایی استان تهران به نقل از شیمی نیوز: طبق آمارهای منتشر شده در کشور ما روزانه سه هزار تن و سالانه ۱ میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می‌شود، با وجود اینکه شاید از هر یک کیسه ۵ دقیقه بیشتر استفاده نشود اما زمان مورد نیاز برای بازیافت آن بیش از ۱۰۰ سال است. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست لایحه دائمی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را تهیه و به کمیسیون زیر بنایی دولت ارائه داده است.
در برخی از شهرها و کشورهای جهان به منظور حمایت از کمپین نه به پلاستیک استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند. کشورها و شهرهایی چون بنگلادش در سال ۲۰۰۲، بوتان ۲۰۰۷، هنگ کنگ ۲۰۰۷، همچنین در انگلیس، روستای «مادبوری» در جنوب ناحیه «دوون» به هیچ عنوان از پلاستیک استفاده نمی‌کنند و به ثبت جهانی نیز رسیده‌اند. پیام جوهرچی رییس گروه پسماند دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: به دو دلیل در کشور ما از این پلاستیک‌ها به شدت استفاده می‌شود؟ اول اینکه ایران کشور نفت خیزی است و به سهولت مواد اولیه تولید پلاستیک را در دسترس دارد به همین دلیل اقدام به تولید آن می‌کند. دوم اینکه بحث اشتغال مطرح است از این رو باید با برنامه ریزی دقیقی پیش رویم یعنی اگر میخواهیم تولید پلاستیک را کامل متوقف کنیم باید فکری به حال نیروی کار در این حوزه باشیم.
وی در ادامه عنوان کرد: برای منع مردم در استفاده از پلاستیک باید فرهنگ سازی کنیم، این فرهنگ سازی باید در راستای تغییر الگوی رفتار خانواده ها در مصرف کیسه های پلاستیکی باشد. کارگاه های تولیدی را نمی توان تعطیل کرد و نیروی کار فعال را بیکار کرد بلکه در مقابل باید مواد اولیه آنها را در مدت ۵ تا ۶ سال تغییر داد تا موادی که تولید می کنند تجدیدپذیر باشد و به راحتی به طبیعت بر گردد. در لایحه جدید که به دولت ارائه داد‌ایم این بحث را مطرح کردیم.



WhatsApp chat