عواملی که اقتصاد را فلج کرده است/ توسعه واردات و تامین نیاز کشور با رفع موانع

عواملی که اقتصاد را فلج کرده است/ توسعه واردات و تامین نیاز کشور با رفع موانع

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم ثبات اقتصادی، نظام مالیاتی، بانکی و ساختارهای بیمه ای چهار مشکل عمده اقتصاد ایران از ۹۷ تاکنون بوده است.
به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، محمدرضا پورابراهیمی داورانی افزود: با همکاری دولت و مجلس و رفع مشکلات موجود، شاهد تحولات و بهبود تدریجی شرایط اقتصادی در ایران خواهیم بود.
اما در حوزه ای تخصصی تر یعنی واردات مواد شیمیایی، فعالان این بخش در یک سال گذشته در حوزه نظام بانکی و عدم ثبات اقتصادی با مشکلات بسیاری مواجه شدند.
نظام بانکی کشور با توجه به تنش های ارزی در حوزه تخصیص ارز مورد نیاز به واردات مواد اولیه با چالش همراه شد. این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی ارز ۴۲۰۰ را عامل اصلی ایجاد رانت در واردات و فعالیت در حوزه های اقتصادی می دانند.
بسیاری از واردکنندگان برای دریافت ارز مورد نیاز باید ماه ها در انتظار باشند، اما عده ای دیگر به راحتی می توانند ارز خود را تامین و واردات را انجام دهند.
نتیجه این اتفاق خارج شدن بسیاری از شرکت ها به دلیل کاهش نقدینگی از چرخه تولید کشور خواهد بود. موضوعی که انتظار می رفت پس از روی کار آمدن دولت جدید به سرعت حل شود اما وزارت صمت در گام اول بر حوزه سیمان و واردات خودرو متمرکز شد و امروز فعالان حوزه واردات همچنان چشم انتظار رفع موانع هستند.
اما در کنار مشکلات ارزی، عدم ثبات اقتصادی و قوانین توانسته موانع را بیش از پیش افزایش دهد. امروز یک واردکننده نمی تواند به راحتی برای ماه های پیش روی خود برنامه ریزی کند در نتیجه این اتفاق می تواند تامین نیاز واحدهای تولیدی کشور به مواد اولیه شیمیایی را با مشکل همراه سازد.
درنتیجه موانعی که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به آنها اشاره داشت امروز بسیاری از واردکنندگان را گرفتار کرده است.
اما راهکار برای حل این مشکلات چیست؟ بی تردید حملیت های ویژه وزارت صمت از واردات مواد اولیه و تخصیص ارز به موقع می تواند راهگشای این مشکل باشد.
اما در کنار آن اعمال نگاه تخصصی در تصمیم گیری ها و نظرسنجی از تشکل های تخصصی از جمله انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی می تواند در این بخش یاری بخش دولت باشد.
وزارت صمت باید بیش از گذشته فاصله میان خود و بخش خصوص را کم کرده تا چرخ توسعه کشور سرعت بیشتری به خود بگیرد.

انتهای پیام/



WhatsApp chat