رسوب ۵.۶ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور/ ارائه انبارهای اختصاصی به تولیدکنندگان بزرگ پیش از تبادل اسناد

رسوب ۵.۶ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور/ ارائه انبارهای اختصاصی به تولیدکنندگان بزرگ پیش از تبادل اسناد

به گزارش انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران به نقل از اکسپورتنا، مهدی میراشرفی در نشست خبری خود درباره پیشرفت های گمرک در انجام وظایف خود اظهار کرد: توصیه ای که به سازمان های نظارتی مانند گمرک در راستای تسهیل خدمات شده این است که کنترل ها و نظارت ها را از کنترل های ملموس و مزاحم به کنترل های ناملموس و غیرمزاحم تغییر دهد.

به گفته وی، گمرک ایران سازمانی است که طبق قانون، تشریفات مربوط به واردات، صادرات، ترانزیت و سایر رویه های قانونی را باید انجام دهد. در این میان نظارت ها و کنترل ها باید به نحوی باشد که ۲ موضوع سرعت و دقت که در پارادکس با یکدیگر هستند هم زمان صورت گیرد. سرعت ترخیص کالا باید به حداقل برسد و در همان زمان دقت هم افزایش پیدا کند. در زمان اجرای این ۲ امر متضاد است ممکن است یکی فدای دیگری شود.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: به سختی های یاد شده این را هم باید اضافه کرد که ما یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین پیچیدگی را در تجارت داریم؛ بیش از ۲۵ سازمان بر تجارت خارجی کشور نظارت دارند و همچنین شیوع ویروس کرونا و تحریم نیز سختی ها را چندین برابر کرده است. در این میان باید برنامه ای تدوین و اجرا شود که به یک تعریف منطقی میان سرعت و دقت و رفع مشکلات تحریم و کرونا را داشته باشد.

وی با بیان اینکه گمرک ایران در ۲ بخش طی سنوات اخیر اقدامات مثبتی انجام داده است، افزود: با برخی رویکردهای گمرک ایران توانستیم در برخی از رنکینگ های بین المللی رتبه خود را ارتقا دهیم و از جمله آنها می توان به پنجره واحد اشاره کرد که رتبه لجستیک ایران را ۴۰ واحد ارتقا داد.

میراشرفی با اشاره به اینکه در بحث اجرای نظارت ها به صورت غیرملموس باید از مکانیزاسیون استفاد کنیم، گفت: در این زمینه باید گمرکات را به دستگاه های آشکارساز یا همان ایکس‌ری مجهز کنیم. اکنون ۱۴ دستگاه ایکس‌ری کامیونی داریم اما این میزان حداقل باید به ۵۰ درستگاه ارتقا پیدا کند.

وی ادامه  داد: در سالهای اخیر کلیه دستگاه های ایکس‌ری از روپا خریداری می شد که با توجه به تحریم ها این دستگاه های اروپایی را از طریق چین خریداری کردیم. لازم به ذکر است، اکنون برای خرید هر یک از این دستگاه های اروپایی و نصب آنها نیازمند هزینه چند ۱۰ میلیارد دلاری هستیم.

رئیس کل گمرک تاکید کرد: در چنین شراطی خوشبختانه توانستیم دستگاه ها را از طریق کشور چین خریداری و نصب کنیم؛ همچنین فضایی در بخش خصوصی ایجاد شد تا ترغیب شوند با توانایی ساخت داخل دستگاه های ایکس ری را خریداری کنند.

به گفته وی، هفته گذشته ۱۴ ایکس ری به صورت مدل BO بدون هزینه دولت از بخش خصوصی خریداری شد و سال اینده گمرک از توانایی ۲ برابری در این زمینه برخوردار خواهد شد. همچنین چند دستگاه ایکس‌ری با همین شرایط در گمرک شهید رجایی تا اخر سال نصب و راه اندازی خواهد شد.

میراشرفی با اشاره به تعدد مرزهای زمینی ایران با کشورهای همسایه اظهار کرد: پنج دستگاه ایکس‌ری خودرویی در کشور وجود دارد که با توجه به مرزهای زمینی ایران نیازمند افزایش آنها هستیم. پیش از این ۲ دستگاه ایکس‌ری خودرویی وجود داشت و اکنون ۳ دستگاه دیگر خریداری شده و همچنین ۱۰۰ دستاه ایکس‌ری چمدانی و پالتی هم نصب شده است.

وی گفت: هر دستگاه ایکس‌ری کامیونی با نصب و ضمانت ۲ هزار میلیارد یورو برای دولت هزینه دارد که با ورود بخش خصوصی به تولید و خریداری آن دولت از  واردات ایکس ری معاف شده و هم از ساخت داخل و مشارکت بخش خصوصی بهره برده است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به فعالیت های گمرک در محیط الکترونیک اظهار کرد: کلیه فعالیت های گمرک را در محیط الکترونیک عرضه کردیم و با حذف کاغذ توانستیم جعل و تخلفات آن را به حداقل رساندیم.

وی با اشاره به گسترش کارشناسان مجازی عنوان کرد: در این شرایط بحث چهره به چهره به حداقل رسیده و سعی بر این شد که عمده فعالیت گمرک به سمت مجازی شدن حرکت کند تا با حضور حداقلی ذی نفعان ارائه خدمات کند.

میراشرفی با اشاره به فعالیت های گمرک با شعار «گمرک از هر کجا و هر زمان»، افزود: از جمله این موارد می توان به وادرات موبایل از سال گذشته این موقع اشاره کرد. بحث ریجستری تلفن همراه روی موبایل در مبادی وروی مسافری با حداقل زمان در فضای مجازی صورت گرفت و مسافران می توانند به راحتی حقوق و عوارض خود را پرداخت کند.

وی به بحث هوشمندسازی برخی از رویه ها در راستای تحقق اهداف وزارت دارایی اشاره کرد و گفت: ما توانستیم برخی از رویه های گمرک مثل مدیریت ریسک را داینامیک کنیم. در ارزش گذاری کالا از روش TST استفاده می کردیم و کارکنان از این بانک اطلاعاتی استفاده می کردند، اما اکنون کف و سقف را خود سیستم محاسبه می کند.

رئیس کل گمرک ایران بیان کرد: با تعریف شاخص های مدیریت ریسک با تعریف شاخص ها برای سیستم باید ارزیاب اقدام به مشخص کردن محموله می کرد؛ اما اکنون محموله های چند کانتینر را خود سیستم انجام ارزیابی می کند و در صورتی که اقلام متعددی در کانتینر وجود داشته باشد خود سیستم مشخص می کند کدام کالاها باید توسط ارزیاب مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچینین به پلمپ های هوشمند اشاره کرد و گفت: پیش از این از پلمپ های سنیت استفاده می شد اما اکنون پلمپ های هوشمند با اتکا به ساخت داخل در حال بهره برداری است.اکنون پلمپ های گمرک در گام اول بندر عباس به تهران در حال بهره برداری است و پلیس ها مجهز به رادارهای شناسایی آن شد تا مح=حوله از مسیر خارج نشود. در گام های بعدی به کمک پلیس باقی مسیر ها را مجهز به پلمپ ها خواهیم کرد.

میر اشرفی در راستای آمار تجارت کشور  نیز گفت: سال گذشته ۸۵ میلیارد دلار صادرات و واردات داشته داشتیم و پیش بینی گمرک این است که این مبلغ برای امسال ۸۰ میلیارد دلار خواهد بود؛ اما این میزان زیبنده کشور نیست و در دنیا ۲۴ هزار میلیارد دلار صادرات وجود دارد و ما با وجود ۱ درصد خاک دنیا،  1 درصد جمعیت و ۷ درصد منابع از این میان بهره لازم را نبرده ایم و این اعداد مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه گمرک ایران با اجرای برنامه هایی با هدف اینکه مرزهای کشو رمحل عبور هستند نه دپو افزود: ما تلاش کردیم از این واردات ۴۴ میلیارد سال گذشته و ۳۰ میلیارد دلاری ۱۰ ماه گذشته، کالاهای اساسی و ماشین آلات صنعتی را با توجه به بضاعت گمرک و توسل به ماده ۴۲ قانون گمرکات کشور با شرعت بیشتری ترخیص کنیم.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: گمرک ایران با انبار و گمرک اختصاصی ساز و کاری ایجاد کرده است که تولیدگنندگان بزرگ تا زمان دریافت اسناد مالکیت و نق و انتقال پول کالاهاشان در مبادی ورودی رسوب نکند. در این راستا کالاها به انبارهای شرکت یا گمرک اختصاصی تحت نظارت گمرک منتقل می شود و هزینه های بازبری و انبارداری از بین می رود تا شرایط اسناد مالکیت و نقل و انتقال مالی ایجاد شود. در واقع تولیدکنندگان بزرگ می توانند از انبارهای خودشان زیر نظر گمرکات استفاده کنند.

وی درباره رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور نیز توضیح داد: بیش از ۹۵ درصد واردات از بنادر دریایی کشور است و ۴.۵ میلیون تن از کالاهایی که تا دیروز در بنادر کشور وجود دارد کالاهای اساسی است که به قبض انبار منتهی شدند؛ ۱۶ فروند شناور داریم که در اسکله در حال تخلیه هستند و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی به همراه دارند و ۱۴ شناور در لنگرگاه هستند که ۶۰۷ هزار تن ظرفیت دارند.

میراشرفی ادامه داد: ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تن موجودی کالاهای اساسی،  نیم میلیون تن در حال تخلیه و ۶۰۷ هزار تن هم در لنگر گاه وجود دارد که جمعا معادل ۵ میلیون و ۶۰۷ هزار تن کالای اساسی است.



WhatsApp chat