دولت جدید از واردکنندگان حمایت کند

دولت جدید از واردکنندگان حمایت کند

تامین موارد اولیه برای صنایع مشکلی حیاتی محسوب می شود درنتیجه دولت جدید باید توجه ویژه به حوزه واردت مواد اولیه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن وارد کنندگان مواد شیمیایی استان تهران، واردکنندگان در سال های اخیر با گلوگاه های مختلفی در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک مواجه بودند که موارد پیش آمده در نهایت با افزایش قیمت مواد اولیه به آسیب به تولید همراه بود.
این در حالی است که واردات مواد اولیه شاهرگ اصلی فعالیت برخی صنایع است که بروز هر گونه مشکل خطر جدی برای صنعت کشور و کاهش اشتغالزایی محسوب می شود.
با این حال امروز فعالان اقتصادی کشور چشم امید به مذاکرات دوخته اند تا با رفع تحریم ها، ارز های بلوکه شده در کشورهای دیگر به ایران بازگشته و با افزایش ذخیره خزانه ارزی، مشکل تخصیص ارز به واحدهای صنعتی تا حدودی برطرف شود. از سویی دیگر رفع تحریم ها ایران را به عرصه تجارت جهانی وارد می کند اما موفقیت در این بخش نیازمند تسهیل قوانین و رفع موانع تجاری است که در یک سال گذشته به شدت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شده است.
اما در این میان روی کار آمدن دولت جدید و نگاه حمایتی از بخش واردات می تواند بخشی از این مشکلات که عمدتا در حوزه ارز متمرکز شده را برطرف کند.
محمدباقر خوش نویسان عضو انجمن وارد کنندگان مواد شیمیایی استان تهران با اشاره به مشکلات پیش روی واردکنندگان ، اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین چالش واردکنندگان در ارتباط با بانک مرکزی و بحث تخصیص ارز است.
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه تخصیص ارز به ویژه در سال جدید با تاخیر بسیار انجام می شود و این موضوع بر ثبت سفارش واردکنندگان در کشورهای مبدا اثر گذار است.
درواقع عدم تخصیص به موقع ارز می تواند نحوه سفارش دهی را با مشکل همراه سازد و در نهایت واردات نیز با تاخیر همراه شود. این موضوعی است که در صورت تشدید قیمت مواد اولیه را افزایش داده و تولیدکنندگان را با ضرر مواجه می کند.
اما خوش نویسان در ادامه به چالش دیگری اشاره کرد و گفت: موضوع دیگری که امروز واردکنندگان با آن مواجه هستند مدت زمانی است که گمرک برای ترخیص کالا به آنها اختصاص می دهد. پیش تر این زمان حدود ۶ ماه بود اما در حال حاضر به ۴ ماه رسیده است، در حالی که تنها برای رسیدن یک کشتی از چین به ایران زمانی ۱ ماهه نیاز است.
این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، بیان کرد: پیش تر تاخیر در ترخیص از گمرک مشمول پرداخت مابه تفاوت قیمت ارز می شد اما در حال حاضر با توجه به سیر نزولی قیمت ارز، باید بانک ما به تفاوت را به واردکنندگان بدهد که متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نمی دهد بلکه در مواردی شاهد دریافت جریمه به دلیل دیرکرد در ترخیص ها هستیم.
خوش نویسان اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها تولید مورد توجه مسئولان است اما باید واردات نیز مورد حمایت گیرد. دولت جدید باید توجه بیشتری به شرکت های فعال در حوزه واردات داشته باشد و تسهیلاتی برای این فعالان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/



WhatsApp chat