خزانه کشور خالی است/روند کند ثبت سفارش بدلیل نبود ارز

خزانه کشور خالی است/روند کند ثبت سفارش بدلیل نبود ارز

نبود منابع ارزی باعث شده تا روند ثبت سفارش ها برای واردات زمان بر شده و واردکنندگان را با مشکل همراه سازد.

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، نبود ارز  امروز واردکنندگان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. موضوعی که بخش عمده آن با رفع تحریم ها و بازگشت منابع ارزی به کشور برطرف خواهد شد.

اما در حال حاضر بروکراسی های اداری در وزارت صمت و نبود ارز توانسته در بازار مواد شیمیایی مشکلاتی را ایجاد کرده و واردکنندگان را نسبت به ادامه فعالیت دلسرد کند.

در این باره راحله بحرینی عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران با اشاره به مشکلات موجود، بیان کرد: متاسفانه برخی مشکلات به صورت عمومی وجود داشته و تمامی بخش ها را گرفتار کرده است. به عنوان مثال روند ثبت سفارش در استان تهران بسیار سخت و زمان بر شده است. البته این مشکل در استان های دیگر کمتر از تهران است.

وی ادامه داد: درحالی واردکنندگان در زمینه ثبت سفارش با مشکل همراه هستند که هیچ شماره ای پاسخگوی ما نبوده و برای هر موضوعی باید در شرایط کرونا به صورت حضوری مراجعه داشته باشیم. البته در مراجعه های حضوری هم پاسخ دقیقی دریافت نمی شود. شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت با اضافه کردن چند نیرو روند انجام کار و پاسخگویی را سرعت بخشد.

خزانه ارزی خالی است

بحرینی در ادامه با اشاره به مشکلات ارزی نیز افزود: متاسفانه در حوزه ارز نیز مشکلات بسیاری وجود دارد. امروز خزانه ارزی خالی است و تغییر ریاست بانک مرکزی هم بر حل این مشکل تاثیری ندارد.

وی تصریح کرد: تحریم ها، اختلاس ها و… خزانه ارزی را تهی کرد، حال این مشکل باعث می شود روند ثبت سفارش به کندی انجام شود. موضوعی که در ادامه این زنجیره بر تولید و افزایش قیمت مواد اولیه اثر گذار خواهد بود.

حال در صورتی که ایران در مذاکرات موفق به رفع تحریم ها شود می توان به بازگشت منابع ارزی بلوکه شده در کشورهای دیگر امیدوار بود که منجر به افزایش ذخایر خزانه ارزی می شود. بحرینی در این باره نیز بیان کرد: هرچند بازگشت منابع ارزی به کشور اتفاق مثبتی است اما در صورتی که این منابع عادلانه از سوی بانک مرکزی تقسیم شود می توان به آینده امیدوار بود در غیر آن وضعیت فعلی ادامه دار خواهد بود.

انتهای پیام/



WhatsApp chat