حذف بروکراسی های گمرک برای تسریع واردات مواد شیمیایی

حذف بروکراسی های گمرک برای تسریع واردات مواد شیمیایی

افزایش نرخ ارز و بروکراسی های موجود در گمرک واردکنندکان حوزه های مختلف از جمله واردکنندگان مواد شیمیایی را با مشکل همراه کرده است. درنتیجه فعالان این بخش امروز چشم انتظار رفع این موانع برای سرعت بخشی به واردات و تامین مواد اولیه کارخانجات هستند که در نهایت به ارتقای کیفیت و رشد صادراتی می رسد.
به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران- امیر ناصر رحمانی عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران با اشاره به چالش نرخ ارز برای فعالان این صنعت، اظهار کرد: نرخ ارز یکی از مولفه های اصلی در حوزه واردات است که تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده دارد.
وی تصریح کرد: متاسفانه سال ۹۹ در حوزه نرخ ارز سال پر نوسانی بود، با رشد جهشی نرخ ارز در این سال شاهد افزایش قیمت مواد اولیه برای کارخانجات تولید کننده بودیم.
به گفته رحمانی، فعالان حوزه واردات مواد شیمیایی تنها موادی را وارد می کنند که در کشور تولید نمی شود و بر ارتقای کیفیت محصول نهایی و افزایش قدرت رقابت پذیری تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل است که واردکنندگان مواد شیمیایی به سراغ مواد می روند که کیفیت تولید در کشور را افزایش دهد.
این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران همچنین در ادامه با اشاره به مشکل مهم دیگری که گریبا گیر فعالان این بخش شده است، افزود: متاسفانه مشکل مهم دیگر که این روزها فعالان این بخش را با مشکل همراه کرده است بروکراسی های اداری و زمان بر شدن اقدامات لازم جهت ترخیص کالا از گمرک است.
رحمانی اضافه کرد: متاسفانه بروکراسی موجود در گمرک در سال گذشته مشکلات زیادی را برای واردکنندگان ایجاد کرد. در حال حاضر نیز مواد اولیه مدت زیادی در گمرک می مانند تا ترخیص صورت بگیرد. این موضوع منجر به افزایش هزینه های مختلفی می شود که در نهایت به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده نهایی خواهد بود.
وی در ادامه افزود: یکی از اصلی ترین گلوگاه هایی که باید در سال جدید مشکل آن برطرف شود بحث گمرک است تا بتوانیم باتوجه به کاهش نرخ ارزی که این روزها شاهد هستیم مواد اولیه را با قیمت مناسب تر به دست مصرف کننده رسانده و در نهایت شاهد افزایش توان رقابتی و سطح کیفیت تولیدی باشیم.
رحمانی با اشاره به کیفیت مواد اولیه وارداتی، بیان کرد: خوشبختانه کیفیت مواد اولیه وارداتی درحال حاضر با استانداردهای جهانی برابری کرده و در میان کشورهای همسایه نیز کیفیت مواد ما بسیار بالا تر است. درنتیجه در صورت کاهش نرخ ارز می توان توان صادراتی را افزایش داد.
این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران همچنین اظهار کرد: ثبات نرخ ارز یکی از مهمترین اقداماتی است که دولت می تواند برای سال جاری آن را در دستور کار خود قرار دهد، اما فراموش نکنیم در برخی موارد نرخ ارز خارج از کنترل است. شاید موضوع مهمتر از دلار بحث بروکراسی های موجود در گمرک باشد که باید در سال جاری که سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» است برطرف شود. متاسفانه در سال گذشته هزینه هایی همچون پرداخت دموراژ و کشتیرانی بر قیمت تمام شده اضافه شد که مانعی برای تولیدکنندگان خواهد بود.آشفتگی های موجود در گمرک و عدم انظباط در ترخیض ها مشکلاتی را به همراه داشته که دولت باید در ۱۴۰۰ برای حل آنها گام های اساسی را بردارد.

انتهای پیام/



WhatsApp chat