ثبات نرخ ارز و تکمیل بانک اطلاعاتی، تضمینی برای تامین نیاز داخلی

ثبات نرخ ارز و تکمیل بانک اطلاعاتی، تضمینی برای تامین نیاز داخلی

نوسانات نرخ ارز باعث شده بسیاری از خریداران دست نگه داشته و منتظر ثبات قیمت باشند، اما چنین اتفاقی قدرت برنامه ریزی از واردکننده را سلب کرده است.
به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، واردات مواد اولیه وابستگی مستقیم به ارز دارد. با اجرای سیاست ارز ترجیحی در چند سال اخیر که به نوعی زمینه ساز رانت در کشور شد، تخصیص ارز به بسیاری از واردکنندگان به سختی و با صرف زمان بسیار صورت گرفت.
اتفاقی که توانست بسیاری از شرکت های واردکننده مواد اولیه را از چرخه فعالیت خارج کرده و بیش از پیش رانت موجود را تقویت کند. در آن سوی ماجرا تولیدکنندگان داخلی نیز در پی نوسانات ارزی موجود در بازار مجبور به تامین مواد اولیه با قیمت بالا بوده که در نهایت مصرف کننده از این موضوع متضر خواهد شد.
امیر دودانگه عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران با اشاره به نوسانات ارزی بیان کرد: متاسفانه امروز این نوسانات ناشی از هوش هیجانی است زیرا مردم منتظر اتفاقی هستند که قیمت ارز کاهش پیدا کند به همین دلیل دست از خرید کشیده اند، اما تجربه گذشته نشان می دهد این موضوع غیر ممکن است.
وی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز سفارش کارخانه ها را کاهش داده و این حاکی از عدم برنامه است. متاسفانه در یک ماهه اخیر که دولت جدید کار خود را آغاز کرده هیچ تغییری در جهت بهبود شرایط دیده نمی شود و همچنان وارد کننده سردرگم است.
این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران اظهار کرد: متاسفانه در یک ماهه اخیر سردرگمی ها میان وارد کنندگان افزایش یافته و به دلیل گپ موجود میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ بازرگانی امکان برنامه ریزی ندارد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در روزهای گذشته بازار مواد شیمیایی از جمله حلال ها با افزایش قیمت شدیدی همراه بود و خریداران معتقدند جنس در بازار کم شده است ، در نتیجه این اتفاق در حال حاضر همه به دنبال ثبت سفارش حلال ها هستند و در نهایت نمی توان سود خوبی از این بازار به دست آورد.
دودانگه علت اصلی این اتفاق را نبود بانک اطلاعاتی دقیق دانست و گفت: متاسفانه اطلاعات دقیقی از بازار در اختیار نیست و اگر هم باشد به دست مافیایی است که بازار را در دست خود گرفته اند. این موارد باعث شده تا واردکننده نتواند برای واردات و فعالیت خود برنامه ریزی کند.
شاید پس از کنترل وضعیت ارز، رصد دقیق بازار و نیاز های موجود از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت راهگشای این موضوع باشد . وجود بانک اطلاعاتی از شرایط بازار می تواند به تامین به موقع مواد اولیه کمک کرده و اجازه ندهد بازار از یک نوع محصول اشباع شود.
انتهای پیام/



WhatsApp chat