توسعه قاچاق، نتیجه تصمیم غلط بانک مرکزی در محدودکردن واردات در مقابل صادرات

توسعه قاچاق، نتیجه تصمیم غلط بانک مرکزی در محدودکردن واردات در مقابل صادرات

رئیس مجمع عالی واردات با اعتراض به روند کنونی و محدودیت‌های واردات در مقابل صادرات تاکید کرد: نیاز جامعه با حرف مرتفع نمی‌شود و هر زمان که مسیرهای قانونی برای تامین نیازهای وارداتی مردم بسته شود، قاچاق رونق می‌گیرد.

به گزارش انجمن وارد کنندگان مواد شیمیایی استان تهران به نقل از اکسپورتنا؛ علیرضا مناقبی درباره تاثیر بازگشایی مسیر واردات در مقابل صادرات در تامین کالاهای مورد نیاز جامعه گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که عادت به قطع و وصل کردن کارها چه در روند مثبت و چه منفی دارد.

وی ادامه داد: واردات در مقابل صادرات در عرصه اقتصادی کشور انجام و اثرات مثبت آن نیز دیده شد؛ اما باز هم عده ای بنا به منافع خاص این روند را قطع کردند و اکنون این مسیر را با وجود موانع ایجاد شده مجدد راه انداز کرده اند.

رئیس مجمع عالی واردات تاکید کرد: واردات در مقابل صادرات می تواند در مسیر تامین کالاهای مورد نیاز تولید موثر واقع شود؛ نه اینکه تولیدکنندگان خودشان تبدیل به واردکننده روی بیاورند.

به گفته وی، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به قدری نیست که مصارف داخلی را تامین کند پس باید در مسیر واردات کالاهایی مورد نیاز قرار گیرد. این روند در مسیر بازار ارز و بازار نیازهای عمومی جامعه تعادل ایجاد می کند.

مناقبی تاکید کرد: هر قدر از واردات کالاهای مورد نیاز عمومی جلوگیری شود راه قاچاق را باز کرده ایم؛ چراکه جامعه به آن احتیاج دارد و ما مسیر قانونی آن را مسدود کرده ایم.

وی با اشاره به موانع ایجاد شده در مسیر قانونی اظهار کرد: با این روند قاچاق رونق می گیرد و این باعث می شود هیچ نظارتی بر واردات کالاها نباشد و نظمی نداشته باشد و ارز هم از کشور خارج شود و واردات بی رویه شکل گیرد.

رئیس مجمع عالی واردات با تاکید بر اینکه نیاز جامعه با حرف مرتفع نمی شود، گفت: هر کجا که مسیر اقتصاد مسدود و مانع تراشی شود روند خلاف قانون شکل خواهد گرفت. نباید فراموش کنیم که نمی توان برای همیشه آب را پشت سد نگه داشت.

بر اساس این گزارش، پس از منتفی شدن روند واردات در مقابل صادرات از سوی بانک مرکزی و رایزنی های وزارت صمت پس از مدتی امکان این تهاتر برای تولیدکنندگان بوجود آمد اما باز به دلیل نبود زیرساخت عملیاتی شدن آن مدت زیادی به طول انجامید.



WhatsApp chat