به گزارش انجمن «واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران»: حال خوش نفت در روزهای آغازین ۲۰۲۲

به گزارش انجمن «واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران»: حال خوش نفت در روزهای آغازین ۲۰۲۲

قیمت شاخص نفت خام برنت روزدوشنبه، ۱۳ دی‌ماه با ۶۷ سنت افزایش به ۷۸ دلار و ۴۵ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۷۷ سنت کاهش به ۷۵ دلار و ۹۸ سنت برای هر بشکه رسید.
به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، برگزاری نشست اوپک و اوپک پلاس امروز می تواند یکی از دلایلی است که بازار جهانی نفت سال جدید میلادی را مثبت شروع کرد. اما با این حال شیوع سویه جدید ویروس کووید ۱۹ می تواند بار دیگر مانند سرعت گیر در مسیر افزایش قیمت عمل کند.
البته در این بین نباید تصمیم لیبی مبنی بر کاهش عرضه را بر جو روانی مثبت بازار بی تاثیر دانست. اما با این حال نظرنسنجی ها نشان می دهد تحلیلگران در پیش بینی های خود عقب نشینی کرده اند و میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی جاری را ۷۳ دلار و ۵۷ سنت یعنی حدود دو درصد کمتر از پیش بینی ۷۵ دلار و ۳۳ سنت در نوامبر اعلام کرده اند.
این نخستین کاهش پیش بینی قیمت سال ۲۰۲۲ از نظرسنجی اوت رویترز است، میانگین قیمت هر بشکه نفت آمریکا ۷۱ دلار و ۳۸ سنت در سال ۲۰۲۲ پیش بینی شد که پایینتر از پیش بینی ۷۳ دلار و ۳۱ سنت در ماه پیش بود.
البته باید منتظر ماند و دید در نشست امروز اوپک و اوپک پلاس چه تصمیمی اتخاذ می شود و چه تاثیری بر بازار خواهد داشت. اما در صورت محدود شدن افزایش قیمت ها بدون شک این موضوع بر قیمت مواد شیمیایی نیز اثر گذار خواهد بود.
بازار مواد شیمیایی در کشور بخشی متاثر از قیمت های جهانی است که می تواند به دلیل نوسانات بازار نفت خود نیز با تغییراتی همراه باشد. اما در آن سوی ماجرا واردکنندگان مواد شیمیایی با مسائل و مشکلاتی در داخل کشور همراه هستند که فعالیت در این بخش را دشوار کرده است.
نوسانات بازار ارز در کنار قوانین و مقررات موجود در حوزه تجارت و به ویژه گمرک منجر به سردرگمی واردکنندگان مواد شیمیایی شده که در صورت ادامه دار بودن می تواند فعالیت را سخت تر از سال گذشته کند.
هرچند انجمن واردکنندگان تا به امروز در ۲ سال اخیر تلاش های بسیاری برای حل مشکلات کرده است اما وزارت صمت نیز باید با رویکرد حمایتی در مسیر رفع موانع موجود گام بردارد تا صنایع کشور در حوزه تولید قدرت برنامه ریزی در تولید داشته باشند.
انتهای پیام/



WhatsApp chat