برجام، شاهرگ حیاتی واردات مواد شیمیایی

برجام، شاهرگ حیاتی واردات مواد شیمیایی

اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها در اولین گام به حل مشکلات ارزی کشور کمک خواهد کرد و می تواند رونقی به واردات مواد اولیه وارد کرده و به نوعی چرخ صنعت را با سرعت بیشتری بچرخاند.

به گزارش انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران- توافق برجام می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات به ویژه در حوزه واردات باشد.
درواقع با رفع تحریم ها بخشی از ارزهای مانده در کشورهای دیگر به خزانه بانک مرکزی بازگشته و مشکلات مربوط به تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه برطرف شود.
در حال حاضر کمبود ذخایر ارزی باعث تاخیر در روند تخصیص ارز شده است مشکلی که هم واردکننده و هم صادرکننده را با مشکل همراه کرده و می تواند واحدهای تولیدی را به کام تعطیلی کشاند.
محمود خواجوی نژاد عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران با اشاره به مشکلات این بخش بیان کرد: متاسفانه حل مشکلات به توافقات برجام گره خورده است.
وی اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری برای ادامه فعالیت نیازمند توافقات هسته ای هستیم و به نوعی منتظر اجرایی شدن برجام.
به گفته وی، امیدوار هستیم در ماه های پیش رو شاهد توافقات باشیم در غیر این صورت در ۴ ماه آینده شرایط بازار و قیمت ها حالت انفجاری به خود می گیرد.
این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران تصریح کرد: متاسفانه ۵ تا ۶ ماه اخیر تمامی افراد مرتبط با بازار از جمله مصرف کننده خرید را به تعویق انداخته منتظر توافق و ثبات شرایط هستند. اما در صورتی که این توافق انجام نشود با فنر فشرده قیمت ها در بازار مواجه خواهیم بود که به یکبار رها می شود. این موضوع می تواند واردات، تولید و در نهایت قیمت تمام شده محصول نهایی را دستخوش تغییر قرار دهد.
خواجوی نژاد ادامه داد: در چنین شرایطی احتمال تعطیلی واحدها افزایش خواهد یافت هرچند در حال حاضر نیز بسیاری از واحدها تعطیلی را بر ادامه فعالیت ها ترجیح داده اند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما فعالیت خود را از سال ۸۳ در این حوزه شروع کردیم اما در سال جاری بارها به اجرای سناریو تعطیلی فکر کرده ایم.
این عضو انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران اضافه کرد: نبود نقدینگی کافی در شرکت های واردکننده میزان تعطیلی ها را افزایش می دهد زیرا امروز برای پرداخت حقوق کارمندان نیز با مشکل مواجه هستیم. این در حالی است که با اجرایی شدن برجام شاهد حل مشکلات خواهیم بود.
وی با اشاره به نقش انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی، افزود: هرچند تا به امروز نقش انجمن در حل مشکلات کمرنگ بود اما این تشکل می تواند صدای فعالان صنعت را به گوش مسئولان رسانده و مشکلات را برطرف کند.

انتهای پیام/



WhatsApp chat