از دولت الکترونیک تا سامانه جامع تجارت

از دولت الکترونیک تا سامانه جامع تجارت

تاکید بر توسعه فعالیت های الترونیک با کاهش بروکراسی های پیچیده، علاوه بر کاهش هزینه های جانبی می تواند زمان انجام فعالیت های اداری از جمله صدور مجوزها، استعلام ها و… را کوتاه کند، اما آیا زیرساخت های لازم برای اجرای کامل دولت الکترونیک ایجاد شده است.
به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی استان تهران، سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش می تواند بسیاری از بروکراسی های اداری را کاهش داده و سرعت ثبت سفارش را افزایش دهد.
اما در این میان نارضایتی واردکنندگان از اجرای این سیستم حاکی از فراهم نبودن زیرساخت ها است. برخی از فعالان حوزه واردات برای پیگیری موارد ثبت سفارش نیازمند مراجعات حضوری هستند و این یعنی فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای تشکیل دولت الکترونیک، در حالی که حرکت به سمت خدمات الکترونیک می تواند علاوه بر کاهش زمان به حذف برخی هزینه ها و همچنین شفاف شدن روند اجرای کار بینجامد.
هرچند در ماه های گذشته واردکنندگان بارها برای ثبت سفارش با مشکل مواجه شدند و برخی معتقدند سیستم گذشته بهتر است، اما دولت سیزدهم باید برای رونق واردات و تامین نیاز صنایع داخلی در حوزه مواد اولیه، تصمیمات کارشناسی و تخصصی اتخاذ کرده تا موانع از میان برداشته شود.
واردات مواد اولیه برای برخی صنایع به به مانند شریان اصلی قلب عمل می کند. در صورتی که مواد اولیه در زمان مشخص شده به دست صنایع تولیدی نرسد، خط تولید با مشکل همراه شده و بخشی از صنعت با رکود همراه می شود. اما در پی کاهش تولید بازار نیز واکنش نشان داده و قیمت ها افزایش پیدا می کند.
پس در نگاهی کلی خواهیم دید نبود زیرساخت و ارائه خدمات به موقع در بالادست یه زنجیره تمامی حلقه ها را درگیر و در نهایت مصرف کننده نهایی را متضرر می کند.
درواقع نبود زیرساخت برای واردات آسان در نهایت منجر به افزایش قیمت شده و بازار را ملتهب خواهد کرد. این اتفاق جولان واسطه ها را نیز افزایش می دهد، درنتیجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اولین گام برای رونق واردات مورد نیاز کشور باید به دنبال فراهم کردن زیرساخت های لازم و پس از آن با تعامل هرچه بیشتر میان واردکننده، بانک مرکزی و گمرک، گره ای که به جان واردات افتاده است را باز کرده و اجازه دهد صنعت با سرعت بیشتری به تولیدات خود ادامه دهد.
رفع این موارد در کنار حل مسئله تامین ارز، می تواند به تامین نیاز واحدهای تولیدی سرعت بخشیده و رونق تولید را به همراه داشته باشد. امروز اقتصاد بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت ها و رفع تحریم است. ایجاد بسترهای لازم برای توسعه فعالیت ها را می توان در بخش حمایتی قرار داد و انتظار داشت دولت سیزدهم به فکر وارد کنندگان باشد.
انتهای پیام/



WhatsApp chat